Management van verandering en conflicten
Cursus: Management van Verandering en van Conflicten
Een dynamische en interactieve training Management van Verandering en van Conflicten voor geregistreerde ziekenhuisapothekers en poliklinisch apothekers en voor Aiossen Ziekenhuisfarmacie. Met verschillende werkvormen (storytelling, analyse, discussie, werken in subgroepen en oefeningen ) gaat u terug naar de apotheek met het voornemen “dit ga ik toepassen en wel vanaf morgen!”.
Deze dag gaan we aan de slag met twee onderwerpen die in elkaars verlengde kunnen liggen. Het doorvoeren van veranderingen in de ziekenhuis- of poliklinische apotheek levert als het goed is innovatie en verbetering in de werkprocessen op maar kan ook gepaard gaan met weerstand tegen verandering in het team en kan zelfs leiden tot conflicten. Al kan een conflict uiteraard ook ontstaan zonder veranderingen.
Op een speelse, informele en dynamische manier gaan de twee trainers samen met de doelgroep aan de slag waarbij er ook veel geoefend zal worden. Onderwerpen die aan de orde komen zijn:
Ochtend: Management van Verandering
• Ontwikkelingen binnen de relevante omgeving van de apotheek.
• Soorten veranderingsprocessen.
• Strategieën om veranderingen door te voeren in de apotheek.
• Fasen van gedragsverandering bij anderen en bij jezelf.
• Omgaan met weerstand tegen verandering bij het team of bij teamleden.
• Simulaties ‘Omgaan met Weerstand’ (in subgroepen).
Middag: Hanteren van Conflicten in de Apotheek
• Wat is een conflict?
• Conflictsoorten.
• Conflictstijlen: mijn persoonlijke stijl in omgaan met conflicten.
• De rol van feedback bij het voorkomen van en omgaan met conflicten.
• Simulaties ‘Conflicthantering in de apotheek’ (in subgroepen).
Voorbereidende Opdracht:
Invullen Zelfscoringsvragenlijst Conflicthantering (Thomas-Killman Test).
Leerdoelen:
• Inzicht in je persoonlijke omgang met veranderingen.
• Het op een effectieve manier voorbereiden en implementeren van veranderingen in de ziekenhuis- of poliklinische apotheek.
• Gesprekstechnisch weerstand kunnen analyseren en weg kunnen nemen bij het team of bij teamleden.
• Leren toepassen van de juiste stijl van conflicthantering per conflictsoort.
• Gesprekstechnisch een conflict kunnen hanteren en op kunnen lossen.
Locatie:
Aristo (Lunetten)
Brennerbaan 150,
3524 BN Utrecht