Het landelijk schakelpunt moet ervoor zorgen dat alle elektronische patiëntendossiers van zorgverleners met elkaar kunnen communiceren en gegevens kunnen uitwisselen. Dit ‘virtuele dossier’ is digitaal te benaderen door uw huisarts, apotheek of medisch specialist. Op deze manier kan de zorgverlener op elke plaats en op elk moment over de informatie beschikken die van belang is voor de behandeling. Wanneer het nodig is dus ook ’s avonds of in het weekend.
Juist voor de patiënt
Wanneer u naar een huisarts, apotheek of medisch specialist gaat, of plotseling op de spoedeisende hulp van een ziekenhuis terechtkomt, wilt u de juiste zorg en behandeling krijgen. Voor een goede behandeling heeft uw zorgverlener naast de informatie van u, de patiënt, ook de gegevens van andere zorgverleners nodig. Deze gegevens bij elkaar vertellen uw medische geschiedenis. Hiermee krijgt de zorgverlener een compleet beeld en kan hij de juiste behandling starten.De NVZA vindt het belangrijk dat er een landelijke uitwisselingsstructuur voor zorggegevens wordt ingevoerd.
De NVZA blijft zich inzetten om de landelijke elektronische uitwisselingsstructuur voor zorggegevens te bevorderen, omdat hiermee de kansen voor een snelle en goede behandeling van de patiënt enorm worden vergroot.
U kunt toestemming geven via: ikgeeftoestemming.nl of bij een bezoek aan uw apotheek (van het ziekenhuis) of huisarts. Haalt u regelmatig medicijnen bij verschillende apotheken? Geef dan elke apotheek apart toestemming.
Meer informatie over de uitwisseling van gegevens en hoe u daar toestemming voor kunt geven, vindt u hier:
- rubriek ‘Zorgconsument’ op de website van de Vereniging van Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie (VZVZ.nl)
- brochure ‘Uw medische gegevens elektronisch delen? Alleen met uw toestemming’ op VZVZ.nl
- folder ‘Beter geholpen met goede informatie’ op VZVZ.nl
Natuurlijk kunt u met eventuele vragen ook altijd terecht bij uw apotheker in van ziekenhuis.